Hur detta anrika motorcykelmärke växte fram – 80-talet

Då var vi framme vid 1980-talet efter att ha skrivit om varje årtionde sedan Harley Davidson skapades och byggde sin första motorcykel, från den allra första som släpptes 1903 till krigstider då företaget försåg hela den amerikanska militären med motorcyklar, både under första- och andra världskriget. Resultatet av detta blev också en massiv ökning av deras försäljning, efter att andra världskriget upphörde. Soldaterna som under kriget hade kört en HD ville nu köra en privat och gick därför och köpte en så fort de kom hem igen från sin stationering.

Fram till 80-talet har företaget bjudit på en mängd enastående och mindre bra produkter. Deras tävlingscykel inom dirttrack racing dominerade stort gentemot övriga konkurrenter och den XR-750 som släpptes under 70-talet skulle till att dominera tävlingssamhang under de kommande 30 åren. Även inom speedway var företaget helt överlägset, detta med deras flaggskeppsmodell, 750 KR en motorcykel som vann allt som gick att vunna under sin storhetstid.

Mindre lyckat var företagets försök att ge sig in i skoterbranschen. Under tidigt 70-tal presenterade man sin allra första HD skoter, men bristande intresse och låga försäljningssiffror gjorde att man bara tillverkade skotern under en 4-års period.

Harley under 80-talet

Harley-Davidson presenterar under 1980 deras FLT modell där motorn är monterad ovanpå gummi isolerade och vibrationsdämande bussningar. Motorcykeln är också den första som får en motor och en femväxlad låda som är inbyggda i ett paket.

Man frångår också kedjan som drivlina mellan motor och bakhjul och istället väljer drivrem, något som skulle bli standard på alla Harley motorcyklar strax därefter. Drivremmen var täckt med kevlar för att säkerställa dess hållbar-och tålighet.

För att hedra det otroligt populära motorcykelevenemanget Sturgis, släpper företaget en SXB Sturgis modell som snabbt blev populär bland åkarna. Man presenterade samtidigt som denna också den nya glide modellen, FXWG Wide Glide.

Den 26 februari, 1981 presenterade 13 av Harley Davidsons övre ledning ett brev där man la fram ett bud på att köpa ut Harley Davidson från AMF. Blott fyra månader efter budet, stod det klart, återköpet av Harley Davidson var klart. Detta myntade det amerikanska uttrycket ”The Eagle Soars Alone”, vilket översatt till svenska blir “örnen flyger ensam”.

Året därpå, i en strävan att förbättra produktionen och kvalitén på motorcyklarna presenterade Harley en modell som gick under namnet ”The Materials As Needed (MAN)” vilket innebar att man inte tillverkade eller beställde material förrän behovet uppstod. Man lagerförde inte längre stora kvantiteter och detta fick exakt den effekt man hade hoppats på. Produktionskostnaderna sjönk drastiskt samtidigt som kvalitén förbättrades markant.

1983 presenterades företagets mest unika koncept, Harley Owners Group, som snabbt blev den största fabrikssponsrade gruppen i världen. Inom sex år hade medlemsantalet i H.O.G stigit till över 90 000, en siffra som år 2000 låg på hela 500 000 medlemmar.

Under 1984 presenterades en ny 1340cc motor som gick under namnet Evolution som släpptes på fem olika modeller, däribland den nya Softail modellen. Motorn levererade mer kraft och gick inte lika varm som tidigare motorer. Detta var resultatet av sju års utveckling från HD´s ingenjörer.



Alla rättigheter förbehållna.
© Copyright 2017 Outcastrebels.se