Hur detta anrika motorcykelmärke växte fram – 70-talet

Resan genom Harley Davidsons historia fortsätter. Jag har så här långt skrivit om hur märket kom till och när den allra första Harley Davidson motorcykeln producerades. Därefter har resan gått genom Harleys historia, ett årtionde i taget och vi är nu framme vid 70-talet. Resan fram hit har varit upp och ner, med stora och små framgångar, krig som gjorde att försäljningen sköt i taket och racing som varumärket dominerade, tillsammans med hur märket efter 1953 blev den ende amerikanska motorcykeltillverkaren efter att största konkurrenten, Indian Motorcycle Company gick i konkurs.

Harley Davidsons 70-tal

Som jag skrev i det tidigare inlägget om 60-talet så köpte American Machine and Foundry (AMF) upp Harley Davidson 1969 och ett av deras första steg var att försöka optimera tillverkningen av motorcyklarna, vilket resulterade i att man sparkade stora delar av arbetsstyrkan. Detta ledde dock till en strejk bland arbetarna och som följd, en produktion av motorcyklar av lägre kvalité än vad folk var vana vid. Priset var fortfarande det samma men dom motorcyklar som producerades höll betydligt lägre kvalité än sina föregångare tillsammans med att dom inte presterade eller hanterade lika bra. Resultatet blev en minskad försäljning och företaget gick sånär omkull. Det en gång anrika varumärket hade vid det här laget fått en mängd olika smeknamn, som alla på ett eller annat sätt reflekterade hur företagets motorcyklar var idag, jämfört med innan AMF köpte upp märket.

Under årtiondes första år presenterade företaget en ny sportster-baserad motorcykel, XR-750. Något som de var tvungna att ta fram efter att AMA reglerna för motorcyklar som tävlade i klass C. Samma år lyckades åkaren Clay Rayborn sätta nytt fartrekord på Bonneville salt flats i Utah, med en 16-fot lång motorcykel som drevs av en Sportster motor. Han lyckades nå en topphastighet på strax över 265 mph, vilket motsvarar otroliga 426 km/h på en motorcykel!

Under 70-talet var det väldigt populärt att modifiera sina motorcyklar och för att tillgodose kundernas önskemål valde företaget att lansera deras FX 1200 Super Glide, som var en kombination av en mer sportig framdel likt den på XL serien tillsammans med en ram och drivpaket från FL serien. I och med detta var nu en ny typ av motorcykel introducerad, glidarcykeln.

Detta årtionde bjöd även på den allra första Harley Davidson skotern. Den första upplagan av denna släpptes 1972 och produktionen av den fortsatte fram till 1975, då AMF valde att lägga ner tillverkningen på grund av bristande intresse och låga försäljningssiffror.

Företaget presenterade också en ny, kraftfullare och mer pålitlig XR-750 i aluminium, en motorcykel som skulle visa sig vara så otroligt bra att man dominerade racing under de kommande tre årtionden. 1972 års AMA Grand National Championship vanns av föraren Mark Brelsford som körde denna nya motorcykel.

Under 1973 flyttade delar av företaget in i en ny fabriksanläggning i York i delstaten Pennsylvania. Här färdigställdes alla motorcyklar och slutproduktionen låg belägen här. Övrig produktion förblev kvar i Milwaukee samt Tomahawk.

Årtiondet bjöd även introduktionen av Harley Davidsons FXS Low Rider, en modell som snabbt blev populär. Man började även producera FXEF Fat Bob, där ”fat” stod för en dubbel bensintank och ”bob” för den typ av skärmar som monterats på motorcykeln.



Alla rättigheter förbehållna.
© Copyright 2017 Outcastrebels.se