Hur detta anrika motorcykelmärke växte fram – 60-talet

Då har vi nått 1960-talet och Harley Davidsons historia under detta årtionde. Efter både första- och andra världskriget samt Koreakriget, var nu Harley Davidson endast fokuserat mot den civila marknaden. Företagets totalt överlägsna dominans inom speedway fortsatte, där deras flaggskeppsmodell 750 KR vann allt som gick att vinna. Vid 1960 års Daytona 200 tävlingen var det inte enbart vinnaren som körde en Harley utan de fjorton bästa åkarna satt alla på en HD. Andra stora höjdpunkter som företaget nådde under detta årtionde består bland annat av introduceringen av elektronisk start som presenterades på en rad olika cyklar, den allra första Shovelhead motorn presenterades, en motor som ersatte den tidigare Panhead motorn samt att företaget köpte upp en rad olika verksamheter utanför motorcykelindustrin för att sedan tillämpa deras produkter in i sin egen motorcykeltillverkning.

bc5042b9491f225720ca26ab81630bfe

Harley Davidson scooter

Ja, ni läste faktiskt rätt, det står Harley Davidson scooter. 60-talet var ett spännande årtionde för Harley Davidson. 1961 presenterade företaget den första men också enda scootern som de producerat under alla de 113 år som företaget funnits. Harley-Davidson Topper motor scooter var namnet som produkten gick under och denna hade en tvåtaktsmotor med en cylinder på 165cc som levererade 9 hästkrafter. Detta gav scootern en topphastighet på 74 km/h. Denna modell byggdes från 1961 fram till 1964 men lyckades inte slå igenom som företaget hoppats på. Ett stort problem som denna scooter hade i jämförelse med andra konkurrenter var att motorn ibland överhettades. Till skillnad mot exempelvis Lambretta, så hade Harleys scooter ingen elfläkt monterad för att kyla motorn. Istället tillförlitade sig företaget på att fartvinden skulle kyla motorn tillräckligt, speciellt då den var så lågt monterat. Men nu blev det inte riktigt så och istället drabbades vissa av just problem med överhettad motor. Under samma år som denna scooter presenterades släppte företaget också den allra första Sprintmodellen.

harleydavidson-scooter-3

Harley köper en båttillverkare

Under 1962 gick HD och köpte 60% av aktierna i ett företag som byggde båtar i glasfiber. Man hade kommit till insikt gällandes vikten av att använda just glasfiber vid motorcykeltillverkning så för att kunna ta steget över till detta valde man helt enkelt att köpa upp ett företag som specialiserade sig på just glasfiber.

Under 60-talet valde också de två familjerna som ägde företaget, familjen Harley och familjen Davidson att sälja verksamheten, vilket gjorde att företaget då börsnoterades 1965. Fyra år senare, efter en budgivning slogs HD samman med American Machine and Foundry Company som lyckats ro hem budgivningen till ett pris av $40 per aktie. Nu ska det också nämnas att företaget nobbade ett bud som låg på $49 per aktie, enbart då man ansåg att den köparen inte skulle ha varit något positivt för företaget.

hm0414-184624_22x

Samma år som familjerna valde att göra sig av med HD presenterade företaget efterföljaren till Duo-Glide, en modell som gick under namnet Electra-Glide, deras första motorcykel som fick en elstart och därav namnet. Året därpå, 1966, släppte man den allra första Shovelhead motorn, en motor som ersatte den tidigare Panhead motorn.



Alla rättigheter förbehållna.
© Copyright 2016 Outcastrebels.se