Hur detta anrika motorcykelmärke växte fram 50-talet

Resan genom Harley Davidsons långa och anrika historia fortsätter. Vid det här laget har företaget försett den amerikanska militären med motorcyklar under två världskrig där man bland annat tillverkade inte mindre än 60 000 motorcyklar av modellen WLA, till soldaterna under andra världskriget. Intresset för Harley Davidson ökade således kraftigt och många av de som sedan återvände hem till USA efter krigets slut, var intresserade av att skaffa sig en Harley för eget bruk. Imponerande nog så lyckades företaget att ställa om sin produktion från militära motorcyklar till civila på lite över två månader. Kriget tog slut i början på september och i mitten av november lämnade den första civila motorcykeln Harleys fabrik.

2862aa3cd5c595b83cd16de6fe12c33b

Produktionen av WLA skulle dock återupptas igen när Koreakriget inleddes 1949 och produktionen fortsatte sidan fram till 1952 när kriget avslutades. Nu var det inte enbart amerikansk militär som fick nöjet av att köra Harley under krigen. Under Andra världskriget skulle den amerikanska militären även skicka ett stort antal motorcyklar till de allierade makterna under ett så kallat ”lend and lease” program som pågick under 1941 till 1945. Allra störst mottagare av dessa motorcyklar under denna period var dåvarande Sovjetunionen, som tog emot över 30 000 motorcyklar, varav många av dessa blev kvar i landet efter krigets uppehåll.

Harley Davidson under 1950-talet

Företaget dominans inom tävlingskretsar fortsätter, där 18 av totalt 24 tävlingar vinns av förare körandes en Harley Davidson. Man satte även sex nya rekord under dessa tävlingar. Föraren Larry Headrick lyckades vinna AMA Grand National Championship körandes en Harley.

thumb_62107_1200x800_0_0_auto

50-talet skulle visa sig bli en väldigt viktig period i företagets historia. Man presenterade exempelvis K-modellen, en modell som senare skulle bli deras populära Sportster cykel. Under 1953 firade företaget 50 års jubileum och samtidigt som detta la den stora konkurrenten, Hendee Manufactoring, skaparna av Indian Motorcycle ner sin tillverkning för gott och Harley blev därmed den enda amerikanska motorcykeltillverkaren i USA, under de kommande 46 åren.

Från 1954 och åtta år framåt vanns AMA Grand National Championship av en Harley förare, där Joe Leonard inledde segersviten. Man lyckades även under sju år i rad att vinna speedwaytävlingen Daytona 200. Företaget lyckades även att sluta ett avtal med dåtidens absolut största artist, ingen mindre än Elvis Presley, som under 1956 sågs på omslaget av motorcykeltidningen The Enthusiast, sittandes på en 1956 års Harley KH-modell

Sportstern introduceras

Som jag nämnde här ovan så skulle K-modellen som introduceras under början av 50-talet sedan leda till introduktionen av Harley Davidsons Sportster, en motorcykel som presenterades för allmänheten under 1957. Den första modellen introducerades med en motor på 900 cc som naturligtvis hade hydrauliska, överliggande ventiler. Inom mindre än ett år efter introduktionen så skulle denna modell visa sig bli den allra första ”superbiken” av sitt slag, och därmed var ännu en Harley legend och tradition född.

sportster-1

Under 1958 introducerades nästa modell i ”Glide” serien, denna med namnet FL Duo Glide. Harleys fortsatta arbete och utveckling inom hydraulik kunde ses på denna cykel i och med introduktionen av hydraulisk bakbroms och ny bakre fjädring.



Alla rättigheter förbehållna.
© Copyright 2016 Outcastrebels.se