Hur detta anrika motorcykelmärke växte fram 40-talet

Resan genom Harley Davidsons historia fortsätter och vi är nu framme vid 40-talet. Detta blir den fjärde delen i min titt på Harley Davidson och dess utveckling sedan starten av företaget i början på 1900-talet, från den första ritningen som skapades 1901 till den första tillverkade Harley Davidson motorcykeln som presenterades 1903. I de tre tidigare delarna har jag berättat lite om hur Harley Davidson uppstod och hur dess utveckling såg ut under 20- och 30-talet samt deras involvering i första världskriget.

Väl framme på 40-talet är det nu så dags för det andra världskriget och ännu en gång var Harley involverade i att förse militären med motorcyklar och nästan all produktion av civila motorcyklar upphörde under denna period. Företaget väckte återigen också liv i deras så kallade Quatermaster School som skapades under första världskriget, för att sedermera bli deras så kallade Service School. Denna avdelning var dedikerad till att träna militär personal i att arbeta med Harleys motorcyklar.

Harley presentera XA modellen

Under 1942 presenterade Harley en ny modell utvecklad för militärt bruk, den så kallade XA modellen, närmare bestämt Harley Davidson XA 750 som fick cylindrarna monterade motsatt varandra och där motorcykeln drevs med en drivaxel istället för en kedja. Denna cykel var först och främst menad för bruk i öknen och Nordafrika. Detta kontrakt bröts relativt tidigt då kriget i Afrika förflyttades och behovet av denna motorcykel minskade således. Totalt byggdes det bara 1011 XA:s under denna period.

harley-davidson-xa-11

Året därpå fick företaget ta emot sitt första av totalt fyra ”e” från den amerikanska militären, en utmärkelse som tilldelades företag som lyckats producera och möta militärens efterfrågan och krav under krigstiden. Många av de amerikanska soldaterna fick under krigets gång stöta på en Harley Davidson för första gången, något som skulle sitta färskt i minnet när de sedan återvände tillbaka till Amerika.

När kriget sen upphörde den 2 september, 1945 tog det inte lång tid för Harley Davidson att slå om från militär till civil produktion. Blott två månader efter att freden utlysts, lämnade den första civila motorcykeln fabriken och inte en dag försent. Efterfrågan efter Harleys motorcyklar var nu enorm, tack vare alla militärer som återvänt hem till staterna igen. Under krigstiden hade de fått blodad tand och insett hur pålitlig och stryktålig en Harley Davidson motorcykel verkligen var och många av de återvändande soldaterna ville nu ha en egen cykel. Inte heller så konstigt att soldaterna kom i kontakt med dessa motorcyklar då företaget producerade hela 60 000 under krigets gång.

Panhead motorn

ss-panhead-motorUnder 1948 presenterades nya funktioner till både 61 och 74 kubiksmotorerna som hade överliggande ventiler. Dessa motorer fick topplock producerade i aluminium tillsammans med hydrauliska lyftare. Monterat på motorn var också en krompläterad ventilkåpa som såg ut som en kakform (Cake pan) och det var så som smeknamnet “Panhead” växte fram.

Arbetet med att använda hydrauliska komponenter på motorcykeln fortsatte och under 1949 presenterade företaget den första motorcykeln som hade en hydraulisk och justerbar framgaffel. Denna gaffel satt monterad på den nya Hydra-Glide modellen.



Alla rättigheter förbehållna.
© Copyright 2016 Outcastrebels.se