Hur detta anrika motorcykelmärke växte fram del 3

Detta blir den tredje delen i min titt på Harley Davidson och dess utveckling sedan starten av företaget i början på 1900-talet, från den första ritningen som skapades 1901 till den första tillverkade Harley Davidson motorcykeln som presenterades 1903. Vill ni läsa mer om detta och annan intressant historia, däribland företagets medverkan ibland annat första världskriget, se då till att läsa både del 1 och 2 i denna artikelserie.

I avslutningen av den andra delen i denna serie började vi titta på hur företaget utvecklades och plocka marknadsdelar med sin totala dominans i USA, trots att landet drabbats hårt av den stora depressionen som skedde 1929. Året efter den stora depressionen vann Bill Davidson, Jr. tävlingen Jack Pine endurance med en total poängsumma som nådde 997 poäng av maximal 1000. Samtidigt ska det tilläggas att vinnarna från alla de övriga klasserna i denna tävling körde alla en Harley-Davidson® motorcykel.

Två år senare såg vi starten av ett 41-årigt långt samarbete mellan polismyndigheten och Harley Davidson efter att HD hade utvecklat en trehjuling, en så kallad ”Servi-car” som användes flitigt av både poliskåren men också i kommersiella sammanhang. Denna cykel gjorde det möjligt för bilföretag att leverera bilar till sina kunder, med motorcykeln kopplad bakom som ett släp. Bilverkstäderna som lagat bilar åt kunder kunde nu leverera bilen direkt till kund så fort den var färdig och sedan återvända till bilverkstaden eller återförsäljaren på sin motorcykel.

hd-3-wheel-police

Om jag inte minns helt fel från de filmer jag såg på 80-talet så hade den populära filmen ”Polisskolan” och dess uppföljare med just denna version i en eller flera av sina filmer. Jag ska inte svära att det var så men om nu inte mitt minne sviker mig så fanns det helt klart med i alla fall en av dessa i filmerna, kan även ha varit ett par.

30-talet bjöd på populära modeller

Förutom denna servi-car som HD levererade presenterades det också en rad andra modeller som skulle visa sig bli oerhört populära, inte bara då utan även hos samlare idag. En av dessa modeller var den som HD kallade för EL som presenterades 1936 och som levererades med en motor på 61 kubikcentimeter, en motor med mer hästkrafter än tidigare modeller, en vågad design som gav den rena och mjuka drag och som snabbt gav modellen smeknamnet ”Knucklehead”. Senare samma år släpptes ännu en version av denna motorcykel, då med än ännu större motor, denna gång på 80 kubikcentimeter.

1937 skulle visa sig vara ett framgångsrikt år ut fartmässig aspekt för Harley Davidson. Då byggdes de första så kallade WL modellerna som föraren Jon Petraili lyckades sätta nya fartrekord med när han nådde 136,2 mph, motsvarande dryga 220 km/t och detta med en motor på 61 kubikcentimeter.

1938 anordnade den lokala motorcykelklubben Jack Pine Gypsies Motorcycle Club den allra första upplagan av Black Hills Rally i Sturgis, South Dakota, en plats som de flesta motorcykelfantaster känner igen idag, tack vare den årliga motorcykelträffen Sturgis Bike Week som hölls för första gången 1940 och som i år fyller 77 år.



Alla rättigheter förbehållna.
© Copyright 2016 Outcastrebels.se