Hur detta anrika motorcykelmärke växte fram del 2

Detta är den andra delen dedikerad till historien om hur världens mest ikoniska motorcykeltillverkare kom till, hur företaget växte, expanderade och blev världens största motorcykeltillverkare, blott 20 år efter att den allra första motorcykeln tillverkats.

Vid byggnationen och färdigställande av deras nya fabrik under 1912 kunde företaget nu öka produktionen och därmed också möta den allt växande efterfrågan. Då motorcykeltävlingar var så oerhört populärt och intresset sågs öka konstant under denna period skapade företaget deras egna tävlingsavdelning under 1913, lett av William Ottawa tillsammans med William S. Harley. Året därpå äntrade företaget tävlingsscenen på allvar ledde av självaste Harley. Inom blott ett par år efter att dom börjat tävla fick tävlingsteamet smeknamnet ”The wreckning crew”, då dom rev ned allt motstånd som stod i vägen och således dominerade sporten totalt. Samma år presenterades också två stora nyheter från företaget, med introduktionen av deras första sidovagn samt en två-växlad växellåda framtagen av Harley själv. Dock användes denna under en väldigt kort period då man redan året därpå valde att implementera en tre-växlad version istället.

Harley Davidsons bidrag i första världskriget

Korpral Roy Holtz 1918Under 1917 och 1918 producerar företaget en stor mängd motorcyklar till den amerikanska armén som då deltog i det första världskriget. En tredjedel av alla tillverkade motorcyklar under 1917 levererades till militären. För att säkerställa att deras motorcyklar kunde tjäna militären på bästa möjliga sätt skapade Harley Davidson då Quartermaster School, en avdelning dedikerad till att träna militär personal i att arbeta med Harleys motorcyklar, en avdelning som sedermera blev Harley Davidsons service skola. Året därpå gick över hälften av alla producerade motorcyklar till armén. När kriget sedan upphörde hade den amerikanska armén uppskattningsvis omkring 20 000 motorcyklar i tjänst. Dagen efter att vapenvilan skrevs under av alla involverade parter, kunde man se korpral Roy Holtz som förste amerikan i Tyskland och vad körde han? Jo en Harley Davidson med monterad sidovagn. Detta befäste Harley Davidsons varumärke ytterligare, inte bara i USA. Folk utanför USA fick nu upp ögonen mer och mer för denna motorcykel och exporten efter andra världskriget ökades markant. Många av de motorcyklar som användes under kriget blev också kvar i Europa och såldes till allierade militära förband samt privatpersoner.

Nu var det inte denna sidovagnsversion som skulle visa sig vara den mest populära cykeln som Européer var ute efter, utan en mer sportversion, och resultatet blev en två-cylindrig version på dryga 40 kubikcentimeter med smeknamnet ”The sport”. Det unika med denna var att cylindrarna var monterade rakt mot varandra till skillnad mot en tidigare Model 5-D V-twin modellen. Ett annat populärt element med denna var att den var så tyst jämfört med tidigare modeller.

Total dominans under 1930-talet

Hela 30-talet i USA skulle se en total och överlägsen dominans av Harley Davidson på motorcykelmarknaden. Alla andra tillverkare och potentiella utmanare försvann en efter en förutom ett enda företag, Hendee Manufacturing, företaget som tillverkade den enastående Indian Motorcycle. Dessa två företag var de enda företagen i USA som tillverkade motorcyklar från 1931 fram till 1956 och som också lyckades överleva den stora depressionen som inleddes 1929.



Alla rättigheter förbehållna.
© Copyright 2016 Outcastrebels.se